maandag 27 augustus 2012

Vrijdag 24 aug – dag 8 – Petra en paardrijden in Wadi Musa


Vandaag gaan we wél vroeg naar Petra, dus om 6u30 zitten we aan het ontbijt, en kwart na 7 staan we terug aan de ingang. We zien Abdullah terug, ditmaal zonder zijn Angela, en gaan opnieuw voor een paardtochtje tot aan de siq met 2 schimmels. Abdullah roept nog dat “he will take good care of us!” maar dus niet voor z’n dieren, want de paarden krijgen meermaals – zonder reden – een klap tegen het hoofd. Ineens beseffen we dat we gisteren een uitzondering te pakken hadden, en dat de meeste dieren hier helaas een triest bestaan hebben. Daarna wil de man ons de rit ook nog aanrekenen omdat dat aanbod niet geldig is op de tweede dag van het ticket. Uiteraard gaan we niet akkoord...

Even later zijn we door de siq gewandeld, en willen we graag op een dromedaris nu het nog kalm is (en er dus goed te onderhandelen valt) dus even later waggelen we door het prachtige Petra! Aan het eind van de zuilengang stappen we af en bezoeken we het museum, dat een beetje tegenvalt gezien de omvang van deze site! Nu is het ook wel duidelijk dat Bart zijn munten vals zijn, gezien ze in betere toestand zijn dan deze in ht museum, haha! Hij blijft ze toch cool vinden.
Tegen de middag willen we terug keren naar de ingang, en dat kan met een ezeltje. Ook daar kunnen we flink afdingen en we maken nog een tussenstop langs enkele shops, waar ik een bedouinenvrouw met haar baby (Ahmed, 9 maand) fotografeer. Ze is zo blij met het resultaat dat ze me uitnodigt in haar tent om thee te drinken, en ze me een ketting van “camelbone” cadeau geeft. We kopen nog iets in haar winkeltje en rijden verder met de ezeltjes. De jonden die meeloopt, slaat ze de hele tijd waarop ik hem vraag om daarmee op te houden: het dier stapt goed vooruit, er is geen reden om hem van de stok te geven! Hij vind mijn vraag duidelijk heel raar maar stopt toch. Wanneer hij onze rit 200m te vroeg stopt en Bart z’n ezeltje weer slaat, maken we hem duidelijk niet tevreden te zijn, en we weigeren dan ook hem een fooi te geven, omdat hij zijn dieren slaat! Hij is niet blij maar we hopen dat er meer toeristen zo gaan reageren, zodat het leven van deze stakkers iets aangenamer wordt.
Bij het verlaten van de siq kunnen we terug te paard, als ik tegen de eigenaar van mijn paard zeg dat ik zelf 3 paarden heb, laat hij me een galopje doen! Bij de uitgang zien we Abdullah opnieuw, wanneer we iets nodig hebben in Wadi Rum moeten we hem zeker bellen!
’s Middags eten we vlakbij het hotel, Bart gaat weer voor een mix en ik eet opnieuw mansaf, de Jordaanse traditionele maaltijd. Heel lekker, maar die van Abdullah z’n mama was nog beter!
Daarna even de blog bijwerken en ons klaarmaken voor opnieuw wat paardrijden!
Na wat zoeken vinden we de stallen van Jezra travel waar we hartelijk ontvangen worden door Jessica! De paarden staan al klaar, Bart rijdt met de prachtige schimmel Arab, en ik krijg de vinnige schimmel Dumber. Bij de galopppades hoef ik hem niets te vragen, hij trekt ook graag een spurtje! Heerlijke paarden, en Bart amuseert zich met zijn gopro! Een schitterende zonsondergang, even fotootjes maken ook en na 2,5 uur komen we bij schemerlicht terug aan de stallen.
Op weg naar het hotel eten we nog iets en worden we uitgenodigd bij een jongeman die tekeningen maakt in het zand en zo’n flesjes verkoopt. Hij trakteert ons op thee en een hapje, en vertelt over zijn passies en dromen. Ik sta soms echt versteld van de Bedouinen en hun enorme gastvrijheid... op een enkeling na zijn deze mensen zo ongeloofelijk vriendelijk! 

Petra: 









Paardrijden bij Jessica en Rami:



Thee en hapjes bij onze vriend, de straatartiest!
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten