vrijdag 2 september 2011

Dag 5 - downhill cycling & bird park

Na het ontbijt komt een busje ons oppikken voor onze missie van vandaag: downhill cycling! Ik hoop dat het gewoon letterlijk "down the hill cycling" is want in gevaarlijke VTT-toestanden heb ik geen zin, en mijn spieren zijn nog niet bekomen van de afgelopen dagen - ik sport hier meer dan thuis, stel je voor! De activiteit kan in het Nederlands vandaag, onze medesporters zijn een Belgisch en Nederlands koppel. Onze gids noemt zichzelf naar een bad boy uit Japanse cartoons, ik onthoud dat het klinkt als "tsjing tsjang"! Eerst krijgen we nog een licht ontbijt met zicht op mount Batur, een actieve orkaan, en het grootste meer van het eiland dat aan zijn voeten ligt. Daarna gaat het richting de top, waar we handschoentjes, een helm en een mountainbike krijgen. Twijfel of het wel verstandig is nu om een reflex mee te nemen... Ach ja, ik ga gewoon voorzichtig rijden, meepakken dus! Het eerste stuk zijn typische Balinese wegen: asfalt, maar vol diepe putten, een eerste stabiliteitstest!




Daarna krijgen we iets betere wegen, en onderweg stoppen we regelmatig "to take picture." We zien rijst oogsten, kinderen van school komen, oma aan het fornuis, typische dorpstaferelen! Ik rij achteraan, op mijn gemak (vakantie, remember?) en zie zelfs een groene slang langs de weg!



Na 21km fietsen wisselen we ons stalen ros opnieuw voor het busje, en rijden we terug naar Ubud voor een Balinese lunch. We raken aan de praat met onze chauffeur, die duikinstructeur blijkt te zijn. Hij weet een hele mooie plaats, geeft ook z'n kaartje af, maar ik twijfel: wij hebben niks duikervaring, en ik weet niet of ik dat hier wil leren (ik denk dat ik een veilig zwembad verkies...). We gaan er een nachtje over slapen, eerst een activiteit voor deze namiddag zoeken! Het is Bali bird park geworden.
We versieren een taxi die de hele namiddag op ons zal blijven wachten, en we zijn nog net op tijd om enkele vogelshows mee te pikken. Thuis hebben we die ook, maar de vogels zijn hier veel mooier! Vier ara's die samen door de lucht vliegen, prachtig!

Een groot aantal vogels is in dit park geboren en deze zijn dan ook volledig tam: ze zitten gewoon los in het park, een aantal van hen komen zelfs gewoon op je arm zitten. Bart geeft zelfs eentje een pinda uit z'n mond, en Mariah beloonde hem meteen terug met een cadeautje op z'n T-shirt!








De mensen van het park zijn supervriendelijk en vertellen graag over hun vogels. Het park is klein maar absoluut de moeite waard, je maakt er prachtige foto's!
Onze taxi brengt ons bij zonsondergang terug en we besluiten opnieuw in het hotelrestaurant te eten: lekker, makkelijk en goedkoop!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten