maandag 20 augustus 2012

Maandag 20 aug – dag 4 – Wadi Mujib en Dode Zee


We starten de dag goed met een héél lekker ontbijt, ook weer eentje waar je te veel van gaat eten als je jezelf niet bijtijds stopt! Maar goed, we moete sterk staan, want vandaag gaan we de Siq trail wandelen in Wadi Mujib. Dit is een canyon, metershoog, waar één van de riviertjes loopt die de dode Zee voedt.  De uitleg van de hotelbediende was correct en we registreerden ons samen met een Frans koppel voor de trail. Een reddingsvestje aan en we kunnen op stap... langzaam stappen door het water dat echt warm is, héérlijk! Het eerste stuk van de wandeling is een makkie, weinig stroming en max tot aan de knietjes in het water. Maar al snel komen we er achter waarom dat reddingsvest nu eigenlijk nodig was...! De trail is ongeveer een km lang, en loopt van de Dode Zee tot aan een metershoge waterval. Onderweg moet je echter een aantal hindernissen overwinnen: je moet rotsen omhoog zien te klimmen, stroomopwaarts, via een aantal touwen en handvaten. De kleinste zijn prima te doen, maar bij de grote hindernissen (zo’n kleine 4 meter omhoog door het gutsende water over 1 stuk rots) zijn we blij dat we niet alleen zijn! Er zijn een aantal locals aanwezig, jonge mannen, die iedereen graag helpen. Ik bewonderde vooral de moslima die met al haar kleren dapper de rotsen omhoog klom, uitgleed, terug naar beneden donderde en met een glimlach opnieuw probeerde!  
De hele beproeving was enorm plezant, en als kers op de taart krijg je dan die mooie waterval te zien, in het zonnetje, warm water, prachtig landschap... zalig mooi!
Dat klimmen en klauteren had wel 1 nadeel: mijn broek was niet akkoord met mijn acrobatie, en scheurde... zo had ik ineens een hotpants en 2 aparte broekspijpen! Ik vond het genant maar ontdekte al snel dat het me, naast extra blikken, vooral méér hulp opleverde... haha, dat was handig! De terugkeer liep een stuk sneller, sommige rotsen kon je gewoon naar beneden springen of glijden, en we waren snel terug aan het visitors center.
 
 
 
 
 

Daarna iets eten, gaan tanken en terug naar ons hotel.
Na goed gelachen te hebben met onze goPro filmpjes gaan we even de obligatoire foto “drijven met krant” in de Dode Zee maken!  Het is echt vreemd hoe je zo makkelijk drijft! Je voelt ook meteen alle wondjes prikken en ik kan iedereen verzekeren dat het écht héél erg zout is, wanneer ik een druppel water in mijn oog krijg! Bart neemt nog even een modderbadje en dan raprap douchen, al dat zout wegspoelen! We genieten opnieuw van een prachtige zonsondergangboven de bergen van Israel aan de overkant van de zoute plas...








1 opmerking: