vrijdag 24 augustus 2012

Woensdag 22 aug – dag 6 – Dana, Shobak Castle, Little Petra & Petra by night


De nacht was kort slapen in de grot was lastig wegens te warm. Ik liep om 7 uur al rond met m’n fototoestel in de hoop nog enkele dieren te spotten. Verder dan enkele ezels,  zwerfkatten en honden ben ik niet geraakt. Eén ezeltje is echt heel zielig, hij staat vastgebonden aan beide voorbeentjes, kan amper een stap verzetten, geen eten of water... arm dier.
Het ontbijt was povertjes, de gebruikelijke pitta met groentjes maar zelfs geen koffie. De thee hier is erg lekker maar toch niet om de hele dag door te drinken.
We pakken onze koffers en maken nog een wandeling samen met Alice en Emanuel, het Italiaanse koppel. We besluiten de wandeling naar de Dana bron te maken, een stukje over een padjes en het laatste stuk de rotsen omhoog klimmen. Lastig, maar het levert een prachtig zicht op het oude stadje op!
Wanneer we willen vertrekken, vraagt de privé chauffeur van het Italiaanse koppel of we ook richting Petra gaan? We bevestigen, waarop hij meteen een “then follow me!” klaar heeft! Die man is een geschenk uit de hemel, we hebben vandaag niet alleen gezelschap, maar ook een gids die alle wegen kent, en ons bij elke speed bump waarschuwt! We rijden eerst langs Shobak castle, een kasteel wat vergelijkbaar is met Ajloun. Daarna via een binnenweg naar little Petra! Dit vinden we al erg mooi... na een lange klim op ’t eind van de siq krijg je een mooi zicht over de vallei. Daar maak ik een praatje met een vrouw, oorspronkelijk uit Denemarken, die nu bedouin geworden is.
Na little Petra rijden we naar ‘the real stuff’ toe, en gaan we eerst iets eten in Wadi Musa. De chauffeur toont ons nog waar we tickets kunnen kopen voor Petra by night, en dan op zoek naar ons hotel! Al snel blijkt dat het Italiaanse koppel in het hotel naast ons slaapt, toeval! We gaan snel douchen (al het zand wegspoelen) en het is al snel donker, dus we trekken naar de poort van Petra voor het sfeervolle Petra by night! De hele siq - een kloof van 1200 meter lang - is verlicht met kaarsjes in een papieren zak, en vlak voor de schatkamer (het bekendste en mooiste gebouw van Petra) staat het plein vol kaarsjes en zit een bedouin fluit te spelen, héél mooi! Ik ben Bart even kwijt in het donker, en een jongeman zegt dat ik hem moet volgen, hij weet een goeie plek voor foto’s... en even later klauteren we een rots omhoog en heb ik een schitterend zicht op het hele plein! De man is een bedouin die als verkoper werkt in Petra, en gaat me meteen wat thee halen ook... wat een service! Daarna toont hij me nog een plaats in de siq ook waar je uit de hoogte alle kaarsjes kan fotograferen, hij kent duidelijk de weg! Op het grote plein vind ik Bart terug wanneer de show voorbij is en later ook onze Italiaanse vrienden! Ze hebben er ook van genoten maar zijn net als ons behoorlijk moe... dus slaapwel en misschien tot morgen in Petra!

Dana:




Shobak castle:





Little Petra:





Petra by night:










Geen opmerkingen:

Een reactie posten